به گزارش روابط عمومي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي علي لطفي در نشست هم انديشي با مديران مراكز اقامتي استان با موضوع استانداردسازي، افزود: هرچقدر اين مجموعه ها بهتر و با رعايت استانداردها كارشان را انجام دهند مي توان نتيجه را به خوبي در بدنه صنعت گردشگري ديد.
وي قديمي ترين مراكز اقامتي در دنیا را كاروانسراها ی کشور ایران خواند و با تاكيد بر اينكه بايد مثل گذشته ايرانيان را با صفت مهمان نوازي شان به دنيا بشناسانيم، تصريح كرد: بايد گردشگري كه به اين منطقه مي آيد راضي برگردد تا تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر اينكه گردشگري بايد چاه هاي نفت را ببندد با تامين درآمدهاي كشور محقق شود.
لطفي با اشاره به اينكه امروز ظرفيت خوبي براي فعاليت در حوزه گردشگري ايجاد شده، نزديك كردن اين حوزه به منبع اصلي درآمدي كشور را نيازمند عزم جدي تمامي دست اندركاران اين بخش از مديران تا راهنمايان گردشگري و هتل داران خواند.
مديركل دفتر امور مراكز خدماتي گردشگري خاطرنشان كرد: انتظارات گردشگران خارجي از مراكز اقامتي مقصد سفرشان يك تعريف خاص از خدمات دارد كه بايد شرايط و خدمات هتل او با اين انتظارات مطابقت داشته باشد.
لطفي تنها راه برآوردن انتظارات ذهني گردشگران خارجي از اماكن اقامتي را استانداردسازي اين اماكن در كشور مطابق نمونه هاي جهاني آن دانست.
وي يادآور شد: استاندارد سازي را مدير واحد اقامتي و خدماتي بايد انجام دهد و نه يك اداره يا بخش دولتي و بر همين اساس بايد واحد خود را با حداقل ها تطبيق داده و براي هرچه بيشتر كردن ابزار جلب رضايت گردشگر تلاش كند.
اين مقام مسئول با اشاره به وجود يك هزار هتل در سطح كشور اظهار داشت: خوشبختانه 250 هتل كشور وارد پروسه استانداردسازي شده اند كه 110 مورد آنها تا كنون موفق به دريافت گواهينامه استاندارد شده اند.
لطفي با بيان اينكه استانداردسازي درجه هتل ها را كم نمي كند، افزود: ستاره هاي هتل ها در اين پروسه نه تنها حفظ مي شود بلكه استاندارد سازي روشي براي ارتقاي درجه هتل ها نيز هست.
وي تصريح كرد: تا پيش از اين و در سال هاي گذشته مجموعه عواملي همچون مساحت و فيزيك هتل ها در اولويت بود اما امروز استانداردسازي بر اساس عواملي همچون ايمني، بهداشت، آموزش و نيروي انساني اولويت ها و تفاوت هاي هتل ها را نشان مي دهد.
لطفي همچنين با اشاره به جهش رتبه آذربايجان شرقي در صنعت گردشگري طي پنج سال اخير ضمن تقدیر از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان اظهار داشت: آذربايجان شرقي يكي از استان هايي است كه توانسته با درك نياز مشتري و گردشگر به سوي برآورده كردن خواسته هاي گردشگران و افزايش اماكن اقامتي و استانداردسازي خدمات پيش برود.
انتهای پیام/